metody i formy pracy
Rewalidacja to działania, które przy zastosowaniu specjalnych metod i środków umożliwiają osobie niepełnosprawnej jak najlepszy rozwój fizyczny, psychiczny, umysłowy i społeczny.
W naszym Ośrodku w ramach rewalidacji prowadzone są następujące zajęcia:
- korekcyjne wad postawy,
- korygujące wady wymowy,
- alternatywnych metod komunikacji,
- inne zajęcia wynikające z programu rewalidacji tj.:
- usprawniające techniki szkolne,
- metodą Tomatisa,
- metodą biofeedback,
- metodą integracji sensorycznej,
- metodą zajęć prowadzonych w sali doświadczania świata,
- metodą arteterapii,
- metodą fizjoterapii.
W swojej pracy rewalidacyjnej za cel stawiamy sobie:
- maksymalne rozwijanie, usprawnianie, wzmacnianie tych funkcji psychicznych i fizycznych ucznia, które są najsilniejsze i najmniej uszkodzone,
- optymalne usprawnianie i korygowanie funkcji zaburzonych i uszkodzonych,
- kompensowanie braków czyli wyrównywanie ich przez zastępowanie,
- stymulowanie rozwoju ucznia.
Prowadząc zajęcia rewalidacyjne stosujemy:
- zasadę akceptacji ucznia,
- zasadę indywidualizacji – dostosowanie form i metod pracy do indywidualnych potrzeb oraz możliwości ucznia;
- zasadę terapii pedagogicznej – poznanie ucznia, opracowanie dla niego indywidualnego programu terapii, a następnie zapewnienie mu optymalnych warunków do rozwoju i pokonania trudności.
Zajęcia rewalidacyjne prowadzą nauczyciele posiadający odpowiednie przygotowanie do prowadzenia poszczególnych rodzajów zajęć.